Gratis Sales Type Indicator Test

Hoe verkoop jij eigenlijk? Hoe kom je over bij de klant? Weet je precies wat jouw klant verwacht? Wat voor type verkoper ben je eigenlijk? Heb je daar wel eens over nagedacht? Ben je zoals een Vos? Doelgericht en bezig met jouw resultaat. Of domineer je het verkoopgesprek zoals de Leeuw vaak doet. Of ben je misschien wat te bescheiden en durf je niet goed om de opdracht te vragen, zoals de Antiloop? Zo zijn er 9 verschillende typen verkopers. De eigenschappen van deze verkopers komen verrassend veel overeen met de eigenschappen van dieren.

Dia3 Herken je eigen Sales Type en je zal verbaasd staan. Het resultaat zal je een goed inzicht geven waar ontwikkeling mogelijk is om nog beter te verkopen.

Doe de test nu. Met slechts 14 vragen gaat er een wereld voor je open. Ook handig voor Sales Managers die hun verkopers beter willen coachen.

Hoe eerlijker de antwoorden, hoe beter het resultaat. Geef geen sociaal wenselijke antwoorden. Wees eerlijk. Antwoord zoals je bent, niet zoals je graag zou willen zijn. Daar komen we later wel op terug. Kom je er niet helemaal uit? Geef dan een antwoord zoals je 10 jaar geleden zou hebben gegeven.

 

DE TEST

1.

Je mist een belangrijke order. Hoe reageer je?

Je bent geïrriteerd en vindt dat de klant een verkeerde keuze heeft gemaakt.
Je bent teleurgesteld en vindt dat je beter je best had kunnen doen.
Je bent verrast en gaat onderzoeken wat er fout is gegaan.
   

2.

Wat vind je belangrijk in de verkoop?

Hoe ik over kom bij de klant.
De behoefte van de klant in kaart brengen.
Goed advies geven aan de klant.
   

3.

Je raakt je belangrijkste klant kwijt aan de concurrent. Hoe ervaar je dat?

Ongeloof. Ik ga met hen in gesprek. Wat bezielt ze?
Dramatisch. Wat gaat dat voor mij betekenen?
Hoe kon dit gebeuren. Ik moet weten wat er mis is gegaan.
   

4.

Je gaat naar een netwerkbijeenkomst. Hoe ga je te werk?

Ik wacht rustig af en bekijk de situatie.
Ik neem initiatief en leg contacten.
Ik loop rond en neem deel aan de gesprekken.
   

5.

Je wordt benaderd door een headhunter voor een leuke baan. Hoe reageer je?

Ik voel mij vereerd en accepteer de uitnodiging. Nieuwe kansen. Nieuwe mogelijkheden.
Ik denk er rustig over na en probeer mij een voorstelling te maken van de gevolgen van een verandering.
Ik weet wat ik heb. Ben best tevreden. Kan ik mijn collega's wel achter laten?
   

6.

Het gaat slecht met het bedrijf. Dit jaar worden er geen bonussen uitbetaald. Wat doe je?

Ik ga rondkijken naar een andere baan bij een meer succesvol bedrijf.
Ik wacht het rustig even af. Er komen betere tijden.
We gaan er met z'n allen de schouders onder krijgen om het bedrijf weer op de rit te zetten.
   

7.

Je hebt een meningsverschil met het hoofd van de productie. Hoe ga je hier mee om?

Ik ga er vanuit dat hij zal inzien dat ik gelijk heb.
Ik overtuig mijn collega met goede en degelijke argumenten.
We zullen wel eens zien wie hier de langste adem heeft.
   

8.

Hoe kom jij graag over als verkoper bij je klanten?

Optimistisch, probleem oplossend, ondersteunend.
Competent, effectief, professioneel.
Betrokken en betrouwbaar.
   

9.

Welke kwaliteiten bezit jij als verkoper?

Ik begrijp snel wat het probleem van de klant is en vindt vrijwel onmiddellijk een oplossing.
Ik leg snel en makkelijk nieuwe contacten. Ik voel goed de behoefte van de klant aan.
Ik ben goed in het luisteren naar de klant en ben betrouwbaar.
   

10.

Wat is jouw motto als verkoper?

Klant is koning
Spreken is zilver, zwijgen is goud.
Succes is een keuze.
   

11.

Wat doe je als je collega's een meningsverschil hebben?

Niet mijn probleem. Ik ben verantwoordelijk voor mijn resultaat.
Ik bemoei mij er niet mee, tenzij er om gevraagd wordt.
Ik hoor beide partijen en bemiddel in het conflict.
   

12.

Hoe reageer je op teleurstelling?

Positief. Ik ben altijd op zoek naar mogelijkheden. Ook voor mijn klanten.
Vrij emotioneel. Het kost best wel moeite om mijn teleurstelling te verbergen.
Ik reageer vrij onbewogen.
   

13.

Wat is belangrijk voor je als verkoper?

Onafhankelijkheid. Ik weet wat ik wil.
Een warme en langdurige relatie met mijn klanten.
Dat mijn klanten regelmatig bij mij terug komen.
   

14.

Waar heb je een hekel aan als verkoper?

Ik heb een hekel aan conflicten.
Zonder resultaten thuis te komen.

Buitengesloten te worden.